World News Censorship

    2013: Jan-March

Adult DVD+VoD
Online Shops
Shop Reviews
New & Offers
 
Sex Machines
Sex Machines
  Home  US Film Cuts
  Index  World  Nutters
  Forum  Media Liberty
   Info      
   UK      
Sex News
Sex+Shopping 
MelonnFarmers.com


Hot Movies icon
Internet
Video

Free Sample Minutes
Hot Movies

 


  Australia...

Censorship Junk...Australian government proposes censor who would control the press by being able to revoke legal protections for newspapers
Link Here 13th March 2013  full story: News Censorship in Australia...Government reforms on news media censorship

Stephen ConroyNewspapers could have critical protections from privacy laws ripped away by a Government-appointed official under new media laws mooted by the Federal Government. The proposed changes met with widespread criticism.

Communications Minister Stephen Conroy unveiled his long-awaited package of media reforms, demanding the creation of a public interest test for major media mergers and the appointment of a bureaucrat to certify independent press regulatory bodies. Conroy gave little information on how the public interest test would work and said the measures must pass Parliament inside two weeks or be junked.

Shadow communications minister Malcolm Turnbull vowed that the Opposition would oppose the public interest test and the creation of the regulator:

Any attempt to regulate or further circumscribe the media has got to be viewed with the greatest of suspicion. Particularly from a Government that seems determined to cowl the media, to bully the media into not criticising it.

Under Senator Conroy's plan, an office called the Public Interest Media Advocate would be created that would apply the public interest test to mergers and give the tick to independent regulators such as the Australian Press Council or the Independent Media Council.

The Media Advocate would have the power to revoke certification for either body should it judge it was not living up to its promised standards. Without certification, newspapers would lose protection from privacy laws and their ability to publish controversial and legally risky stories would be compromised.

 


Nice 'n' Naughty


  Bahrain...

Dangerous Truths...Man arrested for Twitter post showing injuries sustained by protestors
Link Here 4th January 2013

Bahrain flag Twitter posts about anti-government protests have landed a human rights activist in Bahrain behind bars.

Said Yousif al-Muhafda is accused of disseminating false information about clashes between security forces and protesters in the country's capital, the state-run Bahrain News Agency reported

Al-Muhafda, the head of documentation for the Bahrain Center of Human Rights, was arrested during a demonstration.

Just before his arrest, the center said a series of posts went out on his Twitter account, describing a shotgun injury, tear gas and security forces spraying pepper spray on female protesters faces as they mock them/laugh.

Al-Muhafda has been using the account for months to document what he says are human rights violations in Bahrain.

A government prosecutor pointed to one Twitter post, which showed a picture of an injured leg. The image, resulted in protests and acts of sabotage that disrupted security on that same day, Bahrain's government news agency claimed.

Human rights activists have criticized the arrest, saying it is part of a growing crackdown on social media posts.

 

Simply-Adult
30,000+ items in stock
Low prices
Simply Adult  


  Bangladesh...

Dangerous Blogging...Blogger murdered for his role in organising anti-islamist protests in Bangladesh
Link Here 23rd February 2013

thaba baba blog A Bangladesh blogger has been murdered after he played a large role in organizing big anti-Islamist protests in Dhaka.

Protests championed by the country's bloggers have seen thousands of people take to the streets demanding the execution of leaders of the Jamaat-e-Islami party who are under trial for war crimes.

Police found the body of Ahmed Rajib, better known by his online identity Thaba Baba, near his home in Dhaka, with his head hacked apart with a machete. Police official Sheikh Motiur Rahman told AFP:

We recovered the machete. It is clear the attacker wanted to murder him. They did not touch his laptop or other valuable objects,

Rajib's brother told AFP his sibling had been threatened frequently by Islamists angry at his role in the protests and his writings against the religion.

The killing was the second fatal attack in Dhaka against a blogger critical of Islamist groups in less than a month, after the stabbing death of a self-styled online militant atheist by three unidentified men near his office.

Update: 4 people die in continuing protests

23rd February 2013. See  article from  bbc.co.uk

At least four people have died in Bangladesh in clashes between police and extremist mulsim protesters who took to the streets accusing bloggers of blasphemy. Dozens more were reported injured. Some were calling for the death  of the bloggers, whom they accuse of insulting Islam.

In the capital, Dhaka, thousands of protesters from an alliance of Islamic parties went on a protest rally soon after Friday prayers in the country's national mosque. Police fired rubber bullets and tear gas to disperse protesters who threw stones and vandalised buildings, the BBC's Anbarasan Ethirajan reports from Dhaka.

Similar violent clashes were reported across the country. In some places, there were clashes between supporters of the ruling Awami League and Islamist activists, our correspondent reports.

Islamist parties have called for a nationwide general strike on Sunday in protest at the killing of their supporters in recent clashes.

Update: Murderous Religious Violence

3rd March 2013.  See  article from  dawn.com

Bangladesh police have arrested five students of from NorthSouthUniversity on charges of murdering an anti-Islamist blogger.

The students allegedly confessed to hacking to death Ahmed Rajib Haider on February 15 after he helped organise protests against leaders of the Jamaat-e-Islami party on trial for war crimes, police said.

They targeted him because of his supposedly blasphemous writings against Islam and  Mohammed, Dhaka police deputy commissioner Masudur Rahman told AFP.

Saturday's arrests came as Bangladesh police opened fire on islamic extremists protesting the conviction for war crimes of one of their leaders, killing three people outside the port city of Chittagong. The deaths brought the total number killed since a war crimes tribunal delivered its first verdict on January 21 to at least 56, according to police figures.

Dangerous Disbelief...Attempted murder of atheist blogger
Link Here 5th February 2013

Bangladesh flag A self-styled militant atheist who is famed for his anti-religious blogs was fighting for life on after he was stabbed in the capital of Bangladesh.

Asif Mohiuddin, 29, was attacked on Monday night by three unidentified men near his office in Dhaka's upscale Uttara district.

The nature of the cuts proved that the attackers wanted to murder him, hospital surgeon Haridas Saha said, adding that friends of Mohiuddin who were with him at the time of the attack blamed Islamic fundamentalists .

 


  Belarus...

Offsite Article: Belarus media law offers no defence...
Link Here 21st February 2013
Belarus flag Europe's last dictatorship uses violence, repressive legislation and economic discrimination to silence independent journalists. Yanina Melnikava reports.

See article from indexoncensorship.org

Internet explosion backfires for Europe's last dictator...Index on Censorship publishes report detailing harsh response to internet dissent
Link Here 5th January 2013

belarus pulling the plug A report released on Friday by Index on Censorship details the harsh response of the authoritarian government in Belarus after it realised its policy of promoting internet expansion had provided a platform for online dissent in Europe's last dictatorship. Belarus: Pulling the Plug identifies the ways President Lukashenko is now scrambling to restrict online freedom of expression in a country that has one of the worst human rights record in the world.

Andrei Aliaksandrau, Index's Belarus programme manager, said:

Alexander Lukashenko has significantly expanded his government's control over the internet in the last two years. Few people in Belarus realise the level of state surveillance now being carried out by Lukashenko's security services. This poses a huge threat to internet activists in Belarus. The threat of a three year prison sentence for libel against online journalist Andrzej Poczobut shows this threat is real.

The regime is using sophisticated digital methods to curtail free speech made possible by new technologies including:

  • Web filters: Index on Censorship tested the WiFi at locations across Belarus including the Institute of Journalism of the Belarus State University in Minsk which filtered five of the major independent websites
  • Surveillance techniques which allow the state to intercept all online traffic
  • The removal of secure access to particular websites including Facebook to potentially compromise users' logins during election periods
  • The creation of fake versions of independent websites (zapraudu.info, nn.by, charter97.org) to create 'clone sites' with out of date news -- and DNS re-routing.

The threat to online freedom also comes from long-established methods the regime uses to chill free speech including: the restrictive media law of 2008, criminal libel laws and using unrelated laws such as 'petty hooliganism' to silence opinion with impunity.

The paper reports that the government of Belarus is one of the first to use distributed denial of service attacks (DDoS) to collapse the servers of opposition websites such as charter97.org.

Mike Harris, Head of Advocacy at Index on Censorship said:

State surveillance is yet another way that Lukashenko is compromising freedom of expression in Belarus. Index calls on the government to end online surveillance, release political prisoners and support its citizens' rights to free expression. The European Union must also act to stop the export of surveillance technology to places like Belarus.

The report recommends that the European Commission supports the parliamentary motion tabled by Marietje Schaake MEP calling for a bar on the export of surveillance equipment to authoritarian states.

 


  Benin...

President Off Limits to Criticism...Director of TV station sentenced for jail after broadcast featured criticism of the president
Link Here 22nd February 2013

Benin flag An appellate court in Benin should overturn the conviction and toss out a prison sentence handed to the director of a private television station last week in connection with a broadcast of a press conference in September in which a former presidential adviser criticized President Boni Yayi, the Committee to Protect Journalists said.

On January 16, a judge in Cotonou, the commercial capital, sentenced Berthe Cakpossa, director of Canal 3 TV, to three months in prison, a fine of 500,000 francs CFA (US$1,000), and symbolic damages of 1 franc CFA, according to news reports. Cakpossa was charged with offending the head of state, news reports said. Her defense lawyer, Claret Dedie, told CPJ the journalist was appealing the decision. Dedie also said that prison terms of less than six months do not require immediate incarceration in Benin, and that the appeal had suspended the execution of the sentence.

President Yayi retaliated against a journalist who conveyed a message he did not like and then pressured the courts to impose his will. He is sending a message that his government is off-limits to critical scrutiny, said CPJ Africa Advocacy Coordinator Mohamed Keita from New York. We call on the appeals court to overturn this verdict, which is a stain on Benin's image as a free, democratic nation.

 


  Burma...

Update: A New Censor...Burma hasn't given up on repression of the press yet
Link Here 2nd March 2013

Burma flag 2010Draft legislation designed to control the media in Burma threatens to reverse fragile press freedom gains recently achieved under President Thein Sein's democratic reform program, the Committee to Protect Journalists has said.

The draft Press Law Bill (2013) bans reporting on several vague topics, including any news or commentary critical of the military-drafted 2008 constitution, and allows for six-month prison sentences for failing to register news publications with the government, according to a copy of the legislation published on Wednesday in the daily government-owned newspaper New Light of Myanmar. The law's proposed guidelines prohibit the publication of any news that could disturb the rule of law, incite unrest, or violate the constitution and other existing laws.

The draft law also calls for the appointment of a new registration official, who will be charged with issuing publishing licenses and monitoring the media for violations of new censorship guidelines.

If passed in its current form, the draft law will essentially replace Burma's old censorship regime with a similarly repressive new one, said Shawn Crispin, CPJ's senior Southeast Asia representative: Banning news topics and legalizing the jailing of journalists is utterly inconsistent with the press freedom guarantees that authorities vowed the new law would promote. We urge lawmakers to amend this draft in a way that protects, and not restricts, press freedom.

The draft bill will soon be deliberated by the country's military-influenced parliament. It was drawn up by the Ministry of Information without input from independent press groups, according to news reports.

Update: Uncensored News...Burma official dissolves its press censorship board
Link Here 26th January 2013  full story: Press Censorship in Burma...World leaders in oppressive censorship

Burma flag 2010 Myanmar's notorious press censorship board was officially dissolved on Thursday in another nod towards press freedom since the government began to make democratic reforms two years ago.

The Press Scrutiny and Registration Division (PSRD) had not been in operation since August last year, when Myanmar announced it would lift its policy of prior censorship of all publications, which had been in place in the country since 1964. The state-run New Light of Myanmar reported:

The division under the Printing and Publishing Enterprise has stopped functioning since 20 August, 2012, to pave ways for freedom of press. Copyrights and Registration Division will be formed under Information and Public Relations Departmentr.

 


  China...

Updated: A Brave Protest...Chinese newspaper staff write open letters protesting against an editorial being censored
Link Here 10th January 2013  full story: Press Censorship in China...State control and sensitive news

southern weekly Journalists at a leading Chinese newspaper have called for a chief newspaper censor to resign, in a rare protest against censorship.

Prominent former staff and interns at the Southern Weekly urged the official to quit after he changed an editorial into a Communist Party tribute. They accused him of being dictatorial in an era of growing openness .

The row at the Southern Weekly - known for hard-hitting investigations and testing the limits of censorship - erupted after a new year editorial calling for guaranteed constitutional rights was changed at the last minute to one extolling the virtues of the Communist Party.

In two open letters, 35 prominent former staff and 50 interns at the paper have demanded the resignation of the provincial propaganda chief in Guangdong, Tuo Zhen.

BBCChinese.com editor Zhuang Chen says it is thought to be the first time there has been a direct showdown between newspaper staff and party officials.

The row comes as the website of another liberal journal was closed after it ran an essay urging political reform. The influential online magazine, Yanhuang Chunqiu (or China Through the Ages), had called on China's leaders to guarantee constitutional rights such as freedom of speech and assembly.

Update: Street Protest

8th January 2013. See  article from  guardian.co.uk

Hundreds of protesters gathered in front of the headquarters of a southern newspaper on Monday in a rare display of public anger over China's draconian censorship regulations. Many held signs calling for greater press freedom and expressing support for the newspaper's editorial employees, some of whom have gone on strike against the provincial propaganda authority's interference with a recent editorial.

Widely circulated pictures on microblogs show large groups of young people holding up handwritten anti-censorship messages and grappling with police.

This incident could mark the first time in more than two decades that the editorial staff of a major newspaper have openly staged a strike against government censorship, reported the Hong Kong-based South China Morning Post.

Update: Truce

10th January 2013. See  article from  bbc.co.uk

Reports from China suggest journalists at a newspaper embroiled in a censorship row are returning to work after an agreement was reached.

Staff at Southern Weekly had demanded that a top censor and propaganda chief step down after a New Year message was changed.

On Tuesday, editorial propaganda from the state-run Global Times blamed the incident on activists outside the media industry was republished on multiple news sites - the result, according to reports, of a government directive. But several major news portals carried a disclaimer saying they did not endorse the piece and a number of newspapers did not run it, in an apparent show of solidarity.

Reports citing sources both from the paper's staff and people close them said a deal to end the dispute was agreed on Tuesday evening. Thursday's edition would be published as normal and most staff would not be punished, Reuters reported.

However, online reports citing microblogs suggest the row may have widened to include a well-known daily, Beijing News.

Unconfirmed reports said its chief editor, Dai Zigeng, had resigned over pressure to publish the Global Times editorial.

Update: Jailed

27th November 2015. See  article from voanews.com

China has sentenced three human rights activists to harsh prison terms for participating in an anti-censorship protest in 2013. The attorney for the three, Zhang Lei, told VOA that he is shocked and angered by the verdict, which gave a sentence of six years to activist Guo Feixiong.

Activists Liu Yuandong and Sun Desheng were sentenced to three years and 2 years, respectively, for participating in the same demonstration.

The three were charged with gathering crowds to disturb social order and Guo received the additional charge of picking quarrels and provoking trouble. Both charges are often used broadly against dissidents.

The protest they took part in was a weeklong peaceful demonstration in 2013 outside the headquarters of the Southern Weekly newspaper. The demonstrators called on Beijing to give up censorship practices that affected the paper.

Zhang said he will be filing appeals for all three of his clients.

 


  Egypt...

Censorship Without Authority...Egyptian court reverses banning of TV channels on the NileSat satellite
Link Here 24th March 2013

nilesat logoEgypt's Administrative Court has issued an order to withdraw the censorship on satellite channels by the Media Ministry, the Television and Radio Union and the NileSat Egyptian Satellite Company.

The court explained that censorship is not within the jurisdiction of the Media Minister or others, and that this jurisdiction belongs only to the General Authority for Investment.

The NileSat Company had halted the broadcast of some satellite television channels according to reports from the Media Ministry claiming its content should be banned.

 


  Eritrea...

Eritrea Jams Al Jazeera...
Link Here 10th March 2013

Al Jazeera logoReporters Without Borders deplores the Eritrean government's censorship of the Qatari TV news network Al Jazeera since 1 February:

In a country with no privately-owned media and where national news broadcast in the local language is strictly controlled by the government, the foreign media are only 'tolerated' and it is clear that the line that cannot be crossed is coverage of Eritrean news.

According to the Qatar-based newspaper Al-Sharq, the Eritrean authorities were annoyed with Al Jazeera for carrying reports about demonstrations by Eritrean exiles outside Eritrean diplomatic missions in Cairo, London, Frankfurt, Rome, Stockholm and other capitals in opposition to the government and in support of the soldiers who stormed the information ministry in Asmara during a brief mutiny on 21 January.

The information ministry issued a decree on 1 February forbidding anyone in Eritrea to provide access to Al Jazeera. Public places such as restaurants, cafe's and hotels were specifically targeted. To ensure compliance, Al Jazeera's English-language channels were jammed.

 


  Ethiopia...

Addis Times...Ethiopia bans opposition newspaper
Link Here 12th March 2013

addis timesReporters Without Borders strongly condemns a decision by the Ethiopian Broadcasting Authority (EBA), which regulates all the media, to withdraw the publication licence of the Addis Times, an opposition bimonthly magazine created after the authorities closed the outspoken weekly Fitih last August.

The way the authorities are persecuting the Addis Times and its employees is indicative of the strength of the Ethiopian government's determination to restrict media freedom and silence its critics, Reporters Without Borders said.

The grounds given by the EBA are not of the kind that justify such a severe measure as closure under Ethiopian law. This sanction must be lifted at once. We call on the authorities to put a stop to this harassment of the Addis Times and its journalists.

In a 10 January letter, the EBA accused the Addis Times of failing to report a change of owner and change of address, failing to send the two obligatory copies of each issue to the National Archives, and a lack of transparency in its funding. No evidence was provided to support these claims or the punishment imposed.

 


  EU...

Offsite Article: Not the route to free media...
Link Here 1st February 2013
A recently released report from a European Union group contains recommendations that would endanger media freedom, says Kirsty Hughes of Index on Censorship

See article from indexoncensorship.org

A mind-set that I would expect to find in Iran, not the West...Reprehensible EU report calls for each nation to appoint press censors that have the power to ban journalists
Link Here 23rd January 2013

EU flag A high level EU panel, that includes Latvia's former president and a former German justice minister, was ordered by Neelie Kroes, European Commission vice-president, last year to report on media freedom and pluralism . It has concluded that it is time to introduce new rules to censor the press. The report concluded:

All EU countries should have independent media councils,

Media councils should have real enforcement powers, such as the imposition of fines, orders for printed or broadcast apologies, or removal of journalistic status.

The national media councils should follow a set of European-wide standards and be monitored by the Commission to ensure that they comply with European values.

As well as setting up state regulators with draconian powers, the panel also recommended that the European Commission be placed in overall control in order to ensure that the new press censors do not breach EU laws.

Douglas Carswell, the Conservative MP for Clacton, attacked the report for making:

An extraordinary, and deeply disturbing proposal.

Having EU officials overseeing our free press - and monitoring newspapers to ensure they comply with European values - would be quite simply intolerable.

This is the sort of mind-set that I would expect to find in Iran, not the West.

 


  Greece...

Offsite Article: Free speech takes a beating in Greece...
Link Here 26th March 2013
Greece flag Christos Syllas looks at the threats to journalists and activists in crisis-stricken Greece, where a climate of terror prevails

See article from indexoncensorship.org

 


  International...

Attacks on the Press 2013...Committee to Protect Journalists reports on rising attacks on the press
Link Here 14th February 2013

attacks on the press 2013 From Aleppo to Zacatecas, Beijing to Brasilia, the past decade has seen a sharp rise in the number of journalist imprisonments, assassinations, and disappearances worldwide. Caught between warlords and religious extremists, corrupt police and drug cartels, and hemmed in by increasingly oppressive censorship laws, journalists have never been at such peril, nor asked to pay such a high price for the ethical practice of their profession.

Begun as a simple typewritten list in 1986, Attacks on the Press has grown to become the definitive annual assessment of press freedoms globally. Compiled by the Committee to Protect Journalists, it provides up-to-the-minute analyses of media conditions, press freedom violations, and emerging threats to journalists in every corner of the world.

In this 2013 edition, you will find front-line reports and analytical essays by CPJ experts covering an array of topics of critical importance to journalists, including:Journalist casualties at the front lines of conflicts in Syria, Nigeria, Somalia,Afghanistan, and other global hot spotsThe curtailment of Internet freedoms across Southeast Asia, with an emphasis on thedraconian measures now in place in Vietnam, Malaysia, and ThailandThe status of investigations into the disappearances of 35 journalists worldwide, and why more than half of those disappeared went missing in Mexico and RussiaThe rise in journalist imprisonments globally, the spate of new anti-terrorism laws that made it possible, and the example set by the U.S. government in the wake of 9/11The state of journalistic freedoms in Iran since the Green Movement and the practice of summary imprisonment of Iranian journalists How the rise of mobile Internet technology and social media has engendered new dangers for journalists from both insurgent groups and the governments they are fighting

 


  Iran...

Iranian security forces raid four newspapers arresting journalists...
Link Here 28th January 2013  full story: Press Freedom in Iran...As if there were any

Iran flag Security forces in Iran have raided at least four newspapers and arrested several journalists in what appears to be concerted action aimed at intimidating the media in advance of the presidential elections in June.

Sources in Tehran said reformist newspapers Etemaad, Shargh, Bahar and Arman were targeted by a group of plain-clothes police who ransacked offices, filmed staff, confiscated documents and held several journalists.

The semi-official Mehr news agency confirmed that a number of journalists have been arrested and said that officials were holding arrest warrants issued by judicial authorities.

Reasons behind the mass arrests on Sunday are still not clear but Mehr said the journalists were accused of co-operating with anti-revolutionary Persian-speaking media organisations outside the country. Iran has previously arrested people who it claims had links with foreign-based Persian-speaking media, especially the BBC's Persian service, which is loathed by the Islamic republic but remains popular in the country.

Offsite Article: Iran creates fake blogs in smear campaign against journalists in exile...
Link Here 25th January 2013
BBC Persian staff victims of online identity theft designed to discredit them, with family in Iran facing harassment as well

See article from guardian.co.uk

 


  Kuwait...

Update: Dangerous Criticism...Online journalist sentenced to 2 years in jail for supposedly insulting Kuwait's ruling family
Link Here 19th January 2013  full story: Internet Censorship in Kuwait...Repressive internet censorship law

Kuwait flag A Kuwaiti court has sentenced an online journalist to prison for supposedly insulting the ruling family on social media, according to news reports. Ayyad al-Harbi was ordered to begin serving the two-year jail sentence immediately, news reports said.

Police arrested al-Harbi on November 13 in connection with a series of posts he made to his personal Twitter account, starting in October, in which he criticized the government and called on authorities to stop oppressing Kuwaiti citizens, according to news reports.

Al-Harbi's lawyer, Mohammed al-Humidi, said the journalist would be appealing, according to news reports.

Al-Harbi wrote opinion pieces for Sabr, a Kuwait-based independent website that publishes news and commentary. He wrote extensively about local issues including corruption and freedom of speech in the run-up to the December parliament election. He has also written articles that have called on the Shia minority to revolt against corruption and criticized the government in connection with their attitudes on freedom of speech and women's rights.

Al-Harbi wrote a post on Twitter on January 6, accusing the government of corruption. The same day, he posted a prediction on Twitter, in which he said he would be indicted in the coming days for insulting the Alsabah ruling family, the same fate met by Kuwaiti opposition activist Rashed al-Anzi, who had been convicted on the same charge the day before.

CPJ is alarmed by the prison sentence handed to Kuwaiti journalist Ayyad al-Harbi, said Middle East and North Africa Coordinator Sherif Mansour. We urge the Kuwaiti appellate court to reverse this conviction and uphold the nation's commitment to freedom of expression.

 


  Moldova...

Now That's More Like It!...Moldova passes a law banning news censorship
Link Here 6th January 2013

Moldova flag A new law in Moldova introduces punitive measures against media censorship and deliberate obstruction of mass-media activity.

The bill also makes a specific reference to a ban of public media censorship, involving forced distortion of a media product, limitation to spreading information of public interest, and other illegal actions meant to restrict information dissemination.

The draft is intended to complement the law on freedom of expression, which came into effect in 2010 and bans censorship but does not define any punitive measures.

According to the new regulations, which were given the green light last month and approved by the government, censorship fines up to 1,250 euros, and up to 600 euros for obstruction of media activity, will be imposed. At the same time, those who hold public offices and break this law could lose the right to hold public positions for up to four years.

 


  NewZealand...

Carrots Not Sticks...News Zealand proposes a voluntary news censor without feeling the need to deny fair justice to organisations that don't opt in
Link Here 27th March 2013

news media New Zealand Law Commission has published a report about news censorship titled: The New Media Meets New Media: Rights, Responsibilities and Regulation in the Digital Age.

The most important recommendation in the report is for the existing news media regulatory bodies to be replaced with an umbrella body to be known as the News Media Standards Authority , described in a media briefing as a one-stop-shop for adjudicating complaints across all news media, irrespective of the format or delivery channel.

The New Zealand Press Council, the Broadcasting Standards Authority and the Online Media Standards Authority would be replaced with a single independent standards body with jurisdiction over all news media broadcasters, newspapers, and online providers.

It would be a non-state body, with membership voluntary and available to all including bloggers, but privileges accorded to media, including many by law, would only be available to those who signed up.

This body would not be established by statute but it would be indirectly recognised in statutory provisions that create the various news media privileges. It should have a separate legal existence independent of the industry. It should preferably be an incorporated society.

 


  Russia...

Impertinent Questions...Kadyrov's Way newspaper shut down seemingly after its name caused a snicker at a Putin press conference
Link Here 5th January 2013

Chechnya flag Chechen authorities have shut down a local newspaper after its editor-in-chief asked Russian President Vladimir Putin a question.

Belkis Dudayeva, who heads the Put Kadyrova (Kadyrov's Way) , got the floor for a couple of minutes during Putin's four-and-a-half-hour press conference in Moscow.

She managed to squeeze in two questions, one about the cause of unrest in the North Caucasus, which is plagued by Islamic extremists, and the other about cuts at the state-owned Kavkaz radio.

Although Putin offered plenty of headline-grabbing comments, his replies to Dudayeva were unremarkable, as he noted the decrease in terrorist attacks and praised local media for their contribution. He snapped at journalists snickering at the seemingly sycophantic name of the newspaper, which he said had been named after Akhmad Kadyrov, the former Chechen rebel who became the republic's president under Putin, pacifying it with an iron fist until he was killed in a bomb attack in 2004.

Putin was, however, soon upstaged by Chechen authorities, who announced within hours that Put Kadyrova has been closed by its publishers, the Itum-Kalinsky district administration. The paper had apparently used Kadyrov's name without permission. Also it was cited that Dudayeva also asked provocative questions unrelated to district affairs, her paper's area of focus.

 


  Sudan...

Intelligence Service Seizes Arab-Language Daily in Latest Act of Censorship...
Link Here 26th February 2013

al sudani logo Reporters Without Borders strongly condemns the seizure of the Arabic-language newspaper Al-Sudani by Sudan's National Intelligence and Security Services (NISS), the latest act of media censorship in Sudan.

Fourteen thousand copies of the pro-government daily were seized two days ago, without any reason being given. The newspaper, once independent and critical of the government, was bought by a member of the ruling National Congress Party and ever since has reflected the political views of its owner.

The intelligence and security services offered no explanation for the seizure of Al-Sudani, but political developments appeared to be at the root of their action. Sudan's main opposition parties met in the Ugandan capital Kampala on 5 January to discuss ways of strengthening their common struggle against the Khartoum government.

The government subsequently took action against its opponents, with the intelligence and security services banning the media from reporting anything about the agreement signed at the Kampala meeting.

Al Karar...Sudan police seize Al Karar daily newspaper
Link Here 10th January 2013

Sudan flag The National Security of Sudan has confiscated the printed edition of Al Karar daily newspaper of Thursday 27 December. The agents entered the printing press without any warning and took the printed materials. The Khartoum government has closed down several independent newspapers and often confiscates the printed edition as part of general censorship.

Al Karar newspaper started six months ago and is jointly owned by the editors. The Sudan Journalist Association, the unofficial representative of independent journalists in Sudan, has condemned the confiscation.

The confiscation is not based on any warrant, constitutional regulation or other law. This will damage the economic security of the newspaper. If the government wants to block information it should use the law , the spokesman told Radio Dabanga.

 


  Togo...

Updated: Police Use Rubber Bullets Against Protesting Journalists...Britain follows Togo's lead in appointing a state controlled news censor
Link Here 23rd March 2013

Togo flagTogolese police fired rubber bullets and tear gas to disperse journalists protesting new censorship authority granted to the government media regulator, according to news reports and local journalists.

CPJ Africa Advocacy Coordinator Mohamed Keita said:.

We condemn the reckless and heavy-handed actions of Togolese police against journalists peacefully marching in defense of press freedom. Adopting broad new censorship powers and then violently dispersing those who protest them are not the actions one expects in a free society.

Under the new amendments, HAAC can now revoke the operating licenses of Togolese media outlets without judicial process, news reports said. HAAC is composed of nine members, four of whom are directly nominated by Togo's president and the other five of whom are nominated by the Togolese parliament which is controlled by the president's supporters, local journalists told CPJ.

The new amendments sparked outrage from journalists and human rights groups who began protesting on March 12 to condemn the law as illegal and in contravention of Togo's constitution. The constitution states that only a court of law can ban a media organization after a petition has been brought before it by the HAAC.

Update: But unlike Britain, Togo has a constitutional court that throws out repressive laws

23rd March 2013. See  article from  newstimeafrica.com

The Committee to Protect Journalists has welcomed a ruling by Togo's Constitutional Court to reject repressive amendments to a media law that granted the state-run media regulator sweeping powers of censorship.

A panel of judges declared that six articles of Togo's 2009 press law, which were amended on February 19 by the ruling party-controlled National Assembly, were inconsistent with the constitution, according to news reports. The decision effectively nullifies the new measures.

The amendments had granted the High Authority for Broadcasting and Communication (HAAC), Togo's state-run media regulatory body, the power to, among other actions, summarily shut down news outlets and seize their equipment without a court order.

 


  Venezuela...

Venezuela arrests twitterer claiming that Chavez will not be returning from Cuba...
Link Here 15th January 2013

Twitter logo Venezuelan intelligence has raided the home of a Twitter user suspected of spreading destabilising rumours about the health of Hugo Chavez ahead of an inauguration that the ailing president looks increasingly unlikely to attend.

The alleged microblogger, Federico Medina Ravell is the cousin of a prominent opposition figure, prompting concerns that a long-simmering information war could be escalating as the government and its opponents try to fill the vacuum left by a leader who has not been seen or heard in public since he flew to Cuba for emergency cancer surgery a month ago.

The team from Sebin (Bolivarian National Intelligence Service) confiscated several computers from Medina's home in Valencia.

Medina is the cousin of Alberto Federico Ravell, a well-known opposition journalist and co-founder of Globovision, a major news broadcaster and staunch critic of the Chavez government.

Medina, who was not at home, is accused of instigating terrorism through social networking sites. He is said to be behind the @LucioQuincioC Twitter account, which has claimed that Chavez will not return from Havana.

Venezuela censors discussion of delayed presidential inauguration...
Link Here 13th January 2013

Venezuela flag Rights groups are condemning an order by Venezuela's broadcast agency for a television channel to stop showing clips that question the legality of postponing President Hugo Chavez's inauguration.

The organizations Human Rights Watch and Reporters Without Borders are criticizing the government's actions against the country's only staunchly anti-Chavez channel, Globovision.

U.S.-based Human Rights Watch said on Saturday that the Venezuelan government is attempting to censor critical discussions and intimidate its critics.

 


  Vietnam...

Extract: Vietnam Caught Distorting the Truth...Report: Dozens detained, jailed in crackdown on Vietnam bloggers
Link Here 19th March 2013  full story: Blogging in Vietnam...Bloggers under duress in Vietnam

Vietnam flagBut as Internet access has exploded in Vietnam, so has a government crackdown on Internet users, activists say. A new report from the International Federation for Human Rights and the Vietnam Committee on Human Rights tallied more than 30 people imprisoned or awaiting trial for peacefully using the Internet, many jailed for years for blogging about corruption and other touchy topics. A dozen more bloggers are under house arrest.

...Read the full article

Update: Dangerous Investigations...Vietnamese blogger falsely jailed in a psychiatric institution after reporting about corruption
Link Here 8th March 2013  full story: Blogging in Vietnam...Bloggers under duress in Vietnam

Vietnam flagIn a widening crackdown on online expression, Vietnamese security officials have arrested critical independent blogger Le Anh Hung and are holding him against his will in a psychiatric institution, news reports said. The Committee to Protect Journalists condemns the arrest and calls on authorities to immediately release Hung and all other journalists detained on spurious charges in Vietnam.

Six security agents arrested Hung on January 24 in the northern city of Hung Yen, saying they needed to question him in connection to matters related to his temporary residence papers, according to a Radio Free Asia report. The police took Hung to Social Support Center No. 2, a mental health institution in Hanoi, the report said. The institution's director later told Hung's colleagues that he had been admitted at the request of his mother and was not allowed to see visitors, the report said.

The Observatory for the Protection of Human Rights Defenders, a coalition of three international rights groups, said in a public statement that Hung's mother had made no such request. The statement also said that before his arrest, Hung had been subjected to repeated interrogations, threats, and harassment by police. The RFA report said Hung has faced prior harassment for his online writings, which include critical blog entries on high-level corruption and abuse of power inside the ruling Communist Party.

Hung's arrest and detention underscore how sensitive officials have become to online criticism, said Shawn Crispin, CPJ's senior Southeast Asia representative: Instead of crushing online dissent, Vietnam's government would be wise to listen to the growing dissatisfaction with its rule that is being expressed on independent blogs.

Update: Undemocratic...Vietnam jails 14 pro-democracy activists
Link Here 20th January 2013  full story: Blogging in Vietnam...Bloggers under duress in Vietnam

Vietnam flag A Vietnamese court has been criticised by the US after it found 14 pro-democracy activists guilty of subversion and sentenced them to jail terms ranging from three to 13 years.

The long prison terms suggest the country's Communist government is intent on stepping up its crackdown on dissenters to its authoritarian, one-party rule -- particularly online.

The defendants are linked to Viet Tan, a Vietnamese dissident group based in the US. Vietnam has labelled it a terrorist group, but the US government says it has seen no evidence it advocates violence.

The US embassy said Wednesday's verdicts were:

part of a disturbing human rights trend in Vietnam.

We call on the government to release these individuals and all other prisoners of conscience immediately, it said in a statement.

 


  Yemen...

Verdict Delayed...Blogger tried as if he were journalist for apostasy
Link Here 9th January 2013

Yemen flag A judge surprised a courtroom full of people when he postponed the trial of a Yemeni blogger being tried as journalist for apostasy.

Ali Qasim Al-Saeedi, who was arrested in November under charges of denouncing Islam was supposed to receive a verdict on Tuesday. But, in front of a full house of journalists, human rights activists, relatives and neighbors, the judge overseeing his case mysteriously postponed a declaration of the verdict until January 7, 2013.

Al-Saeddi's case has generated a lot of attention as it touches on issues of the freedom of expression and faith and who should be considered a journalist. The accused's family has professed many times that he is a blogger and not a journalist, and thus they say he should not fall under the jurisdiction of the Printing and Press Court.

The one-time general manager of the Budget and Planning department in the Supreme Judicial Council, Al-Saeddi finds himself in trouble because of academic writings and interpretations of the Koran he posted on his personal facebook page.